2025. 11. 11.
időjárás

Az idei tanévben is 30 millió forinttal támogatja a Budavári Önkormányzat a helyi iskolákat, hogy ebből pluszforrásokat biztosítsanak a kerületben iskolapszichológus, fejlesztő pedagógus és pedagógiai asszisztensek foglalkoztatására. A szakemberek munkájára országszerte egyre nagyobb szükség van. De mi a helyzet a kerület iskoláiban? Hajnissné Anda Éva tankerületi igazgatót és két budavári iskola vezetőjét kérdeztük a tapasztalatokról.

A legfrissebb statisztikák szerint egyre nagyobb szükség van pszichológusokra az iskolákban, a magyarországi gyerekek egyre súlyosabb mentális kihívásokkal küzdenek. Az UNICEF idei kutatása szerint az idehaza dolgozó iskolapszichológusok 92 százaléka találkozott már munkája során szorongó gyerekekkel. A szakemberek 77-79 százaléka foglalkozott figyelemzavaros fiatallal, 76 százalékuk beilleszkedési problémákkal vagy saját kortársai által bántalmazott iskolással, míg 38 százalékuk családon belüli erőszak miatt szenvedő tanulóval is találkozott. Ezek az adatok is azt igazolják, nagy igény mutatkozik a szakemberek munkájára. A versenyszférában tapasztalható magasabb bérek miatt azonban a pályaelhagyás, illetve az is nehezíti az iskolapszichológusok munkáját, hogy a hatályos törvények szerint 500 tanulónként kell egy félállású szakembert alkalmazni, és ez nagy terhet ró rájuk. Hasonló a helyzet a fejlesztő pedagógusok, illetve tanárokat támogató pedagógiai asszisztensek esetében is, az ő munkájukra is egyre nagyobb az igény.

A probléma súlyát és fontosságát felismerve, a Budavári Önkormányzat hosszú évek óta biztosít pluszforrást arra, hogy az illetékes Közép-Budai Tankerületi Központ koordinálása mellett e három munkakörbe a helyi igényeknek megfelelően további szakembereket alkalmazzanak Budaváron. „Összesen 18 fő dolgozik ebben a három munkakörben most a kerületben. Abból a 30 milliós plusz forrásból, amit az önkormányzat biztosít, az idei tanévben 1 pszichológus, 1 fejlesztő pedagógus és 5 pedagógiai asszisztens bérét tudjuk fizetni” – tájékoztatta lapunkat Hajnissné Anda Éva. Elmondta, hogy a budavári iskolák – három általános és három középiskola – maguk határozzák meg, és jelzik a tankerületnek, milyen szakemberekre van szükségük, így kezelik az igényeket.

Noha a tankerület statisztikát nem vezet, az I. kerületben leginkább a magas elvárások miatti szorongások, a lelki elhanyagoltság, a válásokból adódó feszültségek, illetve a gyász azok, amiket az iskolapszichológusoknak kezelniük kell. A gyerekek drog- és alkohollal kapcsolatos problémái nem kiugróak. Hajnissné Anda Éva ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, nemcsak a gyerekeknek, a tanároknak is szükségük van az iskolapszichológusokra: a kerületben leginkább a szülői arrogancia az, amivel a tanároknak meg kell birkózniuk. A pályaelhagyással kapcsolatban arról beszélt, mióta emelkednek a pedagógusbérek, azt érzékelik, hogy egyre többen jelentkeznek iskolapszichológusnak, vagy a másik két szakterület állásaira.

De mi a helyzet az iskolákban? A Lisznyai Utcai Általános Iskolában leginkább a csoportba illeszkedés, családi problémák, válások, iskolai bántalmazás vagy haláleset lelki feldolgozása miatt kérik az iskolapszichológus segítségét – mondta lapunknak Takács Eszter intézményvezető. A munka leginkább csoportosan folyik megelőző jelleggel. De ha az osztályfőnökök jelzik, akkor a pszichológus egyénileg is foglalkozik az adott tanulóval. Az iskolában egy iskolapszichológus dolgozik félállásban, illetve két pedagógiai asszisztens teljes, egy pedig félállásban.

Hasonló tapasztalatokról számoltak be a Kosztolányi Dezső Gimnáziumban, ahol teljes státuszban egy iskolapszichológus, egy fejlesztő pedagógus és egy pedagógiai asszisztens dolgozik. A tanulók mentális problémáit összetetten, csapatként próbálják meg kezelni, ahol az iskolapszichológus mellett a prevencióban segít a kerületi kapitányság bűnmegelőzési tanácsadója és az iskola szociális munkása is – nyilatkozta lapunknak Bodor Eszter. Az igazgató szerint a gyerekek személyesen is felkereshetik az iskolapszichológust, de a szülők a gyerekekkel is bejelentkezhetnek nála, illetve van tanácsadás a szülők számára is. Az előző tanévben összesen 252 konzultáción 54 diák vett részt, ami további 39 szülőkonzultációval egészült ki. Elindult az online Kosztolányi Szülőklub az iskolai szociális segítővel együttműködve, míg 46 osztályfoglalkozást tartott az iskolapszichológus olyan változatos témakörökben, mint közösségformálás, hatékony tanulás, pályaorientáció, lelki egészség, konfliktusrendezés, internetes zaklatás (cyberbullying), zaklatás/iskolai bántalmazás (bullying), függőség és prevenció. Emellett elérhetővé vált a kérhető osztályfoglalkozások között a Lelki Egészség Óra (UNICEF).

A Kosztolányiban az elvárások miatti szorongás, a bullying, és családi problémák, legtöbbször egy válás feldolgozása miatt szoktak a tanulók az iskolapszichológushoz fordulni. Magatartási problémák esetén megvizsgálják a hátterét is, hogyha kell, azon enyhítve tudjanak segíteni. Bodor Eszter azt is elmondta, fontos számukra a krízishelyzetek közös megbeszélése, feldolgozása, ahogy a tanulók jólléte is, mert minél kiegyensúlyozottabb állapotban van egy gyerek, annál jobban tud teljesíteni. A gimnázium igazgatója arról is beszélt, hogy az iskolapszichológus ajtaja a tanárok előtt is nyitva áll. Az oktatók leginkább lelki egészségük megőrzése miatt keresik a mentális szakembert, a fiatalabbak pedig a határok kijelölése miatt, hogy például milyen gyorsasággal kell reagálniuk a szülők üzeneteire, megkereséseire, hogyan történjen a határok kijelölése munka és magánélet között. De az sem egyedi eset, ha egy tanár az asszertív, azaz az őszinte és tiszteletteljes kommunikáció jegyében tanácsot kér azzal kapcsolatba, hogy hogyan kezeljen és hogy álljon egy-egy felmerülő problémához.

bannerhely
© minden jog fenntartva - várnegyed magazin 2025