2024. 11. 05.
időjárás

136 éve indult útnak Budapesten az első villamosított közúti vasút, vagyis az első villamos, melynek 1 kilométer hosszú vonala a Nyugati pályaudvar és a Király utca között húzódott. 

Budapesten rohamosan gyarapodott a lakosság, emellett újabb és újabb épületek emelkedtek a magasba. A virágzó város utazási igényeit egyre nehezebben tudta kielégíteni az omnibusz és a lóvasút.

Így a Lindheim és Társa cég, a kiváló üzletember, Balázs Mór, valamint a Siemens-Halske német vállalat közös tervet készített villamos üzemű közúti vasút építésére. A főváros engedélyezte egy próbavonal létesítését, azonban a felsővezeték építésére nem kaptak engedélyt a város belterületén, ezért a Siemens alsóvezetékes rendszert fejlesztett.

Az egy kilométeres próbavonal a Nyugati pályaudvar és a Király utca között haladt el. A vonal elkészítésére a minisztérium 1887. október 1-jén adott engedélyt. A következő hónap végén, november 28-án, hétfő délután pedig már el is indulhatott a forgalom. Az első villamos délután fél háromkor indult útnak.

Nem szokványos nyomtávon indult meg a forgalom: a sínek között pontosan 1000 milliméter volt a távolság. Ez a szabvány ma már ritkaság, hiszen 1435 milliméter a legáltalánosabb városi villamos-nyomtáv, de van mégis egy közeli főváros, ahol maradtak az 1 méteres távnál: Pozsony.

Budapesten kezdetben a maximálisan megengedett sebesség 10 kilométer/óra volt, az Andrássy utat azonban még ennél is lassabban keresztezhette a villamos. Itt egy lovas rendőr ellenőrizte és segítette a forgalmat állandó jelleggel.

bannerhely

Kapcsolódó cikkek

© minden jog fenntartva - várnegyed magazin 2024