2024. 07. 13.
időjárás

Összeütközött két személygépkocsi hétfő délután Budapest első kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál, az egyik autó fel is borult. A kerület vezetője, a Fidesz kerületi elnöke és a civilek is megoldást sürgetnek. 

A karambol következtében kidőlt egy jelzőlámpa, és megrongálódott egy lámpaoszlop. A balesetben két ember megsérült – ezzel a rövid összefoglalóval adott hírt az április 23-ai balesetről az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság. A történtek ismét ráirányították a figyelmet a veszedelmes útszakaszra.

Az ügyben V. Naszályi Márta polgármester a közösségi médiában kifejtette, hogy naponta 300 ezer autó ingázik Budapestre az agglomerációból, a kelet-nyugati ingázás egyik fő célpontja az Erzsébet-híd, emiatt a Hegyalja út forgalma jelentősen megnőtt.

Szerinte sok autós a gellérthegyi utcákon keresztül igyekszik kikerülni a dugókat, majd a Sánc utcánál kihajtva tér vissza a Hegyalja útra. A torlódások miatt a sofőrök sokszor szabálytalanul igyekeznek előre jutni, ami könnyen vezet a hétfőihez hasonló balesetekhez.

A 2024. április 23-ai Hegyalja úti baleset (Forrás: Facebook)
A 2024. április 23-ai Hegyalja úti baleset (Forrás: Facebook)

„Az elmúlt évben a kerületi rendőrséggel együttműködve elindítottuk a traffipaxok kiépítését, amelynek egyik legfontosabb célterülete a Hegyalja út ezen szakasza. Nemcsak a reggeli dugók, hanem az esti gyorshajtások miatt is. Abban reménykedünk, hogy a folyamatos ellenőrzés és ehhez kapcsolódó szankciók már rövid-középtávon is csökkenteni fogják a gyorshajtást, a szabálytalanságokat, és biztonságosabbá teszik a Hegyalja utat”

– hangsúlyozta a polgármester, aki emlékeztetett, hogy a Mihály utcában már csökkentették az áthaladó forgalom mértékét, mivel az új forgalmi rendnek hála oda már csak a célforgalom hajthat be. Az intézkedés értékelése és esetleges fejlesztése érdekében a városvezetés a Budapest Közúthoz fordul.

Lassú reakcióidő?

A baleset kapcsán a Gellérthegyi Lakók Érdekvédelmi Egyesülete vezetője, Szabadházy András Facebook-posztban hívta fel a figyelmet a Hegyalja út–Sánc utca–Aladár utca–Czakó utca kereszteződésében található gyalogátkelő, a hozzá tartozó járdasziget és a keskeny járdák veszélyességére.

„Mi kell még tennünk, hogy ezzel foglalkozzanak?”

– tette fel a költői kérdést a civil érdekvédő, amelyre V. Naszályi Márta kommentben úgy válaszolt, hogy a további balesetek elkerülése érdekében traffiboxot telepítenek a problémás útelágazáshoz, „amely alapján büntetni is lehet a gyorshajtókat és egyéb szabálytalanságokat”. A polgármester tájékoztatása szerint most indították meg a közlekedésbiztonsági eszköz beszerzéséhez szükséges közbeszerzési eljárást.

V. Naszályi Márta átvette a Településindex-díjat

V. Naszályi Márta az Egyensúly Intézet díjkiosztó eseményén (Fotó: Facebook)

Ezzel kapcsolatban érdemes felidézni, hogy az I. kerületi rendőrkapitányság javaslatára a képviselő-testület már tavaly novemberben szándéknyilatkozatot fogadott el traffiboxok és sebességmérő berendezések beszerzésére, ám az ügyben hat hónapja nem tett érdemi előrelépést a városvezetés, pedig az intézkedést teljes körű politikai egyetértés övezi.

Jó szándékból nincs hiány

A rendőrség munkáját ugyanakkor nem érheti szó, hiszen az április 11-ei képviselő-testületi ülésen Márton Zoltán rendőr alezredes, az I. kerület rendőrkapitánya szavaiból világosan kitűnt, hogy tisztában vannak a probléma jelentőségével, és

elsődleges feladatuknak tekintik a városrész közlekedésbiztonságának javítását.

Ehhez azonban a városvezetés aktív segítségére is szükség van.

A traffibox nem fix sebességmérő

A traffibox egy nagyjából 80 centiméteres fémdoboz, amelyet egy körülbelül egyméteres fémcső tetejére rögzítenek. Egyik oldalán kis ablak található, ezen keresztül pásztázza a forgalmat a belsejébe hosszabb-rövidebb időre beszerelt sebességmérő eszköz. A rendszer elrettentő ereje elméletben abban rejlik, hogy az autósok sosem lehetnek biztosak abban, hogy a több kihelyezett box közül éppen melyikben található aktív mérőeszköz, így a doboz már önmagában is visszatartó erőt jelenthet a notórius szabályszegők számára.

Traffibox (Forrás: Police.hu)

A módszert azért is tartják hatékonyabbnak a szakemberek a fix sebességmérőknél, amelyek előtt tömegével lassítanak az autósok, utána meg tömegével visszagyorsítanak, mert a boxba telepített eszközök forgathatók, a kétirányú forgalmat is képesek ellenőrizni. A kezelők akár naponta többször is fordíthatnak rajtuk 180 fokot, így az adott utat rendszeresen használó járművezetők sem léphetik át nyugodtan a sebességhatárt, mert ugyanazt a járművet akár napjában többször, több irányból is bemérheti az eszköz.

Odafigyelést ígérnek

Böröcz László, a Fidesz I. kerületi polgármesterjelöltje a közösségi médiában szintén foglalkozott a kerületi közlekedésbiztonsággal, ami szerinte V. Naszályi Márta ígéretei ellenére csak romlott az elmúlt évek során.

Böröcz László a Budavári Általános Iskolában tartott lakásfórumon
Böröcz László (Fotó: Facebook)

„Nagyobb figyelmet fordítunk a szabálytalanul közlekedőkkel szembeni fellépésre”

– ígérte megválasztása esetére a polgári oldal politikusa, aki szerint forgalomtechnikai beavatkozásokkal kell biztonságosabbá tenni a veszélyes útszakaszokat és kereszteződéseket, a meglévő zebrákat pedig fejleszteni kell a gyalogosok biztonsága érdekében. Szerinte „az itt élő biztonsága nem képezheti alku tárgyát”.

Helyszíni szemle

A helyszínen járva mi is meggyőződhettünk arról, hogy a kereszteződést és környékét övező aggodalmak nem légből kapottak. A Czakó Kert Aladár utcai oldalán a buszok és az autók gyakorlatilag odapasszírozzák a gyalogosokat a falhoz: a járda a sarkon mindössze 122, a másik sarok és a zebra között pedig 158 centiméter széles.

A Czakó Kert sarka és az Aladár utcai zebra közötti járda
A Czakó Kert sarka és az Aladár utcai zebra közötti járda (Fotó: Tari Tamás)

A hétfői baleset következtében alaposan megrongálódott járdasziget sem jelent valami terjedelmes védelmet: ott, ahol a helyszínelés nyomai még mindig láthatóak, 254 centiméteres a két padka közé szorított aszfaltfelület.

Az Aladár utca és a Hegyalja út közötti, baleset következtében megrongálódott járdasziget
Az Aladár utca és a Hegyalja út közötti, baleset következtében megrongálódott járdasziget (Fotó: Tari Tamás)
Az Aladár utca és a Hegyalja út közötti, baleset következtében megrongálódott járdasziget
A baleset nyomai (Fotó: Tari Tamás)

A pár méterre található zebránál is kiábrándító a helyzet: itt a legkeskenyebb felén 230, a legszélesebb részén 254 centiméteres aszfaltcsíkon várakozhatunk a nem túl bőséges, 25 másodpercre, amíg a zöld jelzés védelme alatt átérhetünk a túloldalra (a lámpák ráadásul nem egyszerre, és nem is ugyanannyi ideig engedik át a gyalogos forgalmat: az Aladár utca felé eső részen mindössze 19 másodperce van a gyalogosoknak).

Az Aladár utca és a Hegyalja út közötti járdasziget, a zebránál
Az Aladár utca és a Hegyalja út közötti járdasziget, a zebránál (Fotó: Tari Tamás)

Ez sima gyalogosként sem túl komfortos, pláne egy babakocsival, vagy kerekesszékkel közlekedve nem az, különösen akkor, ha éppen nagyobb tömeg száll le a buszról.

bannerhely

Kapcsolódó cikkek

© minden jog fenntartva - várnegyed magazin 2024