Autóval nyaral külföldön? – Ezekre feltétlenül figyeljen oda!
A legtöbben augusztusra tervezik a nyári kikapcsolódást, jellemzően tengerpart mellé, vagy a hegyvidékek hűvösét keresve, és sokan négy keréken vágnak neki az útnak. A több száz kilométeres autótúrák azonban még a veterán sofőrök számára is tartogathatnak kockázatokat, kellemetlen meglepetéseket. Alföldy Miklós közlekedésbiztonsági szakértővel arról beszélgettünk, mire érdemes odafigyelnie azoknak, akik autóval indulnak külföldre nyáron.
„Ma már nagyon sokan nem fordítanak rá kellő hangsúlyt, de ha ismeretlen helyre utazunk, akkor igenis előre meg kell tervezni az utat” – figyelmeztetett Alföldy Miklós a legfontosabb, nyaralás előtti alapteendőre. Külön felhívta a figyelmet arra, hogy aki maratoni autóútra indul, az lehetőleg két-két és fél óránként iktasson be rövidebb pihenőket, mert „nagyon rossz ötlet”, ha valaki egyben szeretne ekkora távokat levezetni.
Arra is érdemes figyelni, hogy kellő mennyiségű folyadék – lehetőleg szénsavmentes ásványvíz, és ne cukros üdítő – legyen az autóban. „Főleg a nyugat-európai autópálya-hálózatban számítani kell a gyakori felújítások, illetve a balesetek miatti torlódásokra” – tette hozzá a szakember. „Ilyenkor nem ritka, hogy akár órákat is eltölthetünk egy-egy forgalmi dugóban, ne ilyen helyzetben derüljön ki, hogy még egy félliteres ásványvíz sincs az autóban, pláne, ha gyerekkel, vagy családdal utazunk.” Ugyanez vonatkozik a dél-európai és balkáni úti célokra is, ahol az akár nyolc-tízórás határátlépések sem ritkák.
Ugyanilyen fontos, hogy készüljünk valami rágcsálnivalóval, illetve az, hogy a pihenők során szálljunk ki a gépjárműből és mozgassuk át magunkat. Alföldy Miklós azt ajánlja, hogy energiaitalok helyett ilyenkor inkább kávét igyon a vezető, bár annak vízhajtó hatása miatt hamarosan újabb megállásra lehet szükség.
Tűréshatárokon belül
A szakértő arra is figyelmeztetett, hogy az autópályákon történő vezetés monotonná válhat: „Innentől kezdve nő a gépkocsivezető reakcióideje, csökken a teljesítőképessége, amit a vérkeringés felfrissítésével lehet megelőzni.”
Vannak, akik úgy próbálják kivédeni a nappali kihívásokat, hogy éjszaka próbálják levezetni a nagyobb távokat, aminek megvannak a saját buktatói: „Aki nincs hozzászokva a rendszeres éjszakázáshoz, az inkább ne próbálkozzon ezzel. 130-as tempónál például képtelenség belátni azt az útszakaszt, amin ilyen sebességnél meg kellene tudni állni a kocsival, így folyamatosan »vakon« vezet a sofőr.” Emellett éjszaka könnyebben elfárad és elalszik az, aki a volán mögött ül.
Apró lépések a biztonság felé
A közlekedésbiztonsági szakértő külön üzent azoknak, akik kevésbé gyakorlott, vagy friss jogosítvánnyal rendelkező sofőrként vállalkoznának egy hasonló távra: „Ne tegyék. Itt is a fokozatosság elvét kell alkalmazni, mert annak nem lesz jó vége, ha valaki kezdőként, vagy a kellő gyakorlat hiányában vág bele egy 700-800 kilométeres túrába.”
Ehelyett az utazási szezon előtt érdemes rövidebb kirándulásokkal, gyakoribb autópálya-használattal szoktatni magunkat a kihíváshoz. A szakértő szerint az sem szégyen, ha részt veszünk egy vezetéstechnikai tréningen.
A legnagyobb ellenség: a fáradtság
Alföldy Miklós kiemelte, hogy még a gyakorlott sofőrök sem mindig veszik észre a fáradtságot: „Ez azzal kezdődik, hogy elkezd bizonytalanabbul mozogni az autó, jönnek a pár másodperces, akár nyitott szemmel is bekövetkező mikroalvások, amiket nagyon nehéz felismerni. Ebből pedig előbb-utóbb baj lesz.” A gyakrabb megállásokkal pont ezt tudjuk elkerülni.
Biztos megoldásnak tűnhet, ha egy autóban több, vezetni tudó ember is utazik, akik időnkét tudják váltani egymást a volán mögött. Ugyanakkor a szakember szerint nem árt tisztában lenni azzal, hogy az anyósülésen ülőt is igénybe veszi az utazás: „Ő is egy dobozban ül hosszú órákon keresztül, folyamatos zaj és a szervezetet érő stressz közepette; aki ehhez nincs hozzászokva, az így is ki tud merülni. Nem rossz, ha van segítségünk – minél tapasztaltabb, annál jobb –, de nem szabad csak erre alapozni.”
Ha megtalál a baj
Alföldy Miklós azt tanácsolta, hogy a felkészülésből semmiképp se maradjon ki a gépjármű- és az utasbiztosítás. Előbbit akár úgynevezett assistance biztosítás keretében is lehet kötni. „Ne tekintsünk erre kidobott pénzként, inkább kössük meg, és örüljünk, ha végül nem lesz rá szükség” – fogalmazott.
Az sem árt, ha megnézzük előre a célországban működő magyar nagykövetség, vagy konzulátus telefonszámát, mert ha balesetet szenvedünk, és nem beszéljük a helyi nyelvet, akkor a külügyi szolgálattól tudunk segítséget kérni.
Szerencsére a baleseti bejelentő lap egész Európában egységes, úgyhogy ezeket a kinti és a magyarországi biztosítók is elfogadják. „Ugyanakkor az a tapasztalat, hogyha valaki külföldön ilyen galibába keveredik, akkor a helyiek általában megpróbálják a saját javukra fordítani a helyzetet, erre érdemes odafigyelni” – mondta Alföldy Miklós.
Ami még fontos
„Nem kifogástalan műszaki állapotú, felkészítetlen, elhanyagolt gépjárművel egy centimétert se tegyünk meg, külföldi útra pláne ne vállalkozzunk” – emelte ki a szakértő, aki szerint az is lényeges, hogy előre tájékozódjunk az adott ország autópálya-használati módjairól, a díjfizetés rendszeréről és az árakról, valamint az eltérő KRESZ-szabályokról. Hiába a Bécsi Egyezmény, számos, kisebb-nagyobb eltérés tapasztalható a helyi közlekedési szabályokban. Például Ausztriában a kereszteződések nem oldják fel a sebességkorlátozást, csak az ezt feloldó tábla után növelhetjük a tempót. Ezek az információk mind megtalálhatók a Magyar Autóklub oldalán.
Hangsúlyozta, hogy ne vigyük túlzásba a klímát, mert a túlhűtött utastérből a 35-40 fokos hőségbe való hirtelen kilépés – főleg az gyermekek és az idősek számára – könnyen hősokkot okozhat.
Az sem mindegy, mennyire pakoljuk meg csomagokkal az autót, mert egy tetőcsomagtartótól, vagy kívülre erősített kerékpároktól megváltozik a jármű viselkedése, egyensúlyi helyzete, a szokottnál nagyobb súlyterhelés miatt pedig nehezebben gyorsul, ami előzésnél és a kanyarokban eredményezhet kellemetlen meglepetéseket.
Természetesen még számos kisebb-nagyobb óvintézkedést és szempontot említhetnénk a témával kapcsolatban, de ezek a legfontosabb dolgok, amikre nem árt, ha odafigyelünk.