Az I. kerületben is módosul a parkolási rendelet
A november 28-ai rendkívüli ülésen a képviselő-testület módosította az I. kerületi parkolási rendeletet. Böröcz László polgármester szerint erre azért volt szükség, hogy megteremtsék a szükséges jogharmonizációt a budapesti parkolási rendelettel, amelyet a Fővárosi Közgyűlés november 27-én változtatott meg.
Az elfogadott változások 2025. január 1-jével lépnek életbe. A fontosabb új intézkedések a következők:
A parkolási hozzájárulások kiadásáért évi 5000 forintos regisztrációs díjat kell fizetni (ez jóval alacsonyabb más kerületek hasonló díjszabásainál).
Az I. kerületben állandó lakcímmel rendelkezők számára az első gépjármű után a lakossági várakozási és a behajtási-várakozási hozzájárulás éves várakozási díjára továbbra is 100 százalékos kedvezmény jár, csak a költségtérítési díjat kell fizetni. Második gépjármű esetén környezetvédelmi kategóriánként változó kedvezmények járnak majd.
A jövőben csak a kerületben állandó lakcímmel rendelkezők igényelhetnek parkolási hozzájárulást.
A parkolóhelyek korlátozott száma miatt az eddigi méltányossági várakozási és méltányossági behajtási-várakozási hozzájárulások helyett csak jelentősen korlátozott számban, rendeletben szabályozott esetekben, átlátható módon biztosíthatóak hozzájárulások.
A Budai Vár védett övezetbe behajtó szülők, akik az ott található intézményekbe viszik gyermekeiket, legfeljebb 30 perces behajtási-várakozási hozzájárulást igényelhetnek, mely napi két alkalommal vehető igénybe a nevelési év ideje alatt tanítási és nevelési napokon.
A gazdálkodói várakozási hozzájárulás esetén az eddigi 50 százalékos díjkedvezmény mértéke 30 százalékra módosul.
A Budai Vár védett övezete az önkormányzat kezdeményezésére bővült a fővárosi rendeletben, ezért a jövőben a turistabuszok csak engedéllyel, az önkormányzat jóváhagyásával hajthatnak be a vári sorompóknál, így a kerület lépésről lépésre mentesülhet a buszok okozta zaj- és környezetszennyezéstől. A városvezetés célja, hogy a jövőben önkormányzati üzemeltetésű elektromos buszokkal váltsa ki a Várat jelenleg terhelő turistabuszokat.
Az önkormányzat célja, hogy növelje a kizárólagos lakossági parkolóhelyek számát.
A parkolási díjak változásának részletei elérhetők lesznek a budavar.hu oldalon.
Aggályok
A rendeletmódosítás vitájában V. Naszályi Márta, a Párbeszéd önkormányzati képviselője kifogásolta, hogy rendkívüli ülésen tárgyalják a beadványt. „Felháborítónak” nevezte a második gépjárművekre, illetve a Várnegyedben lakók birtokában lévő elektromos autók után járó kedvezmények növekedését. Azt is kifogásolta, hogy a vári lakosok miért parkolhatnának ingyen a kerület többi részében is.
Nánásiné Abonyi Gyöngyi, az MKKP képviselője szintén kifogásolta a „sietséget”, és kiemelte, hogy ő szívesen támogatna egy jó koncepciót. Ugyanakkor V. Naszályinak odaszúrva megjegyezte, ő érti, miért van szükség arra, hogyha a vári lakók rendezvény, vagy külföldi delegációk látogatása miatt nem tudnak a szokott helyükre beállni, akkor legalább annyi kompenzációban részesüljenek, hogy a kerület más pontján ingyen parkolhassanak arra az időre.
Döntéskényszerben
„Ha azt akarjuk, hogy a módosítások 2025. január 1-jével, a következő parkolási engedélyek kiadásának kezdetével, életbe léphessenek, akkor november 30-áig döntenünk kell róluk” – fogalmazott válaszában Böröcz László, hozzátéve, hogy a parkolási rendszer teljes átalakítására szerinte is több időt kell szánni a jövőben. Viszont azért kellett gyorsan lépniük, mert a fővárosi módosítás az I. kerületet is sok dologban érinti – sok dologban korlátozza is –, amit le kell követnie a jogi kereteknek.

Hozzátette: a Várnegyedben dolgozók számára külön kategóriát hoznak létre, ennek keretében szabályozzák az ő parkolási lehetőségeiket. Szerinte az sem igaz, hogy a vári lakosok kevesebbet fizetnének a második autójuk után, az elektromos autók terén pedig 750 forint különbség van egy vári és egy nem vári gépjármű között.
A rendeletmódosítást a képviselő-testület végül 9 igen, 2 nem és 1 tartózkodás mellett elfogadta.
(Fotók: Facebook / Böröcz László)