Divatba szeretnék hozni a divatházakat Magyarországon, de meg szeretnének maradni a manufakturális módszereknél, és szoros kapcsolatban maradni az állandó inspirációt jelentő képzőművészettel. A NUBU kortárs feltörekvő divatmárka bár két évtizede piacon van, ma is családi cégként működik, fókuszában az értékmegőrzéssel. 2021-ben az egész világ megismerhette kézjegyüket, az olimpia magyar küldöttségének formaruhája a műhelyükben született. Garam Judittal, a NUBU létrehozójával beszélgettünk.
– Egy kortárs képző és ipar-művészeti kiállítótérben és egy úgynevezett showroomban, bemutatóteremben vagyunk a Donáti és a Hunyadi János utca sarkán található divatházban. Mitől kivételes helyszíne ez a NUBU márkának?
– A showroomban az aktuális kollekciót mutatjuk be. A Donáti utcai sarokház gyerekkorom kedvenc épülete volt, majd amikor fiamat, Dávidkát vártam, kiszúrtam, hogy eladó egy lakás benne. Ennek tizenöt éve, azóta itt élünk. A szomszédok már elég idősek voltak, jó kapcsolatban voltunk velük, és ők is azt szerették volna, hogy a teljes ház egyszer majd a miénk legyen. Mostanra már az egész ingatlan hozzánk tartozik. Másfél éve érett meg bennünk, hogy úgy alakítsuk ki az épületet, hogy a család és a márka otthona is legyen, az alkotóműhellyel együtt. Első lépésben létrehoztunk egy kiállítóteret, egy showroomot és egy irodát. Idővel szeretnénk a tetőtérbe költöztetni az alkotóműhelyt. Mivel a ház különleges és a divatházak sem gyakoriak Magyarországon – hiszen a II. világháború után ezek itthon szinte eltűntek –, a NUBU-házban szeretnénk feléleszteni ezt a hagyományt. A Budai Vár alatt ez világszinten is kivételes hely lenne a megvalósításra.
– Mit tudhatunk a ház történetéről?
– A Bethlen családé volt valamikor. Mi némiképp modernizáltuk az ingatlant, és közben amit lehetett, igyekeztünk visszaállítani eredeti formájában. Lakásunkban a valamikori kályhák, stukkók még megvannak, és az eredeti szekrények is megmaradtak. A gardróbszekrény például az épülettel egyidős, ma is használjuk. A ház szerepel Somlai Tibor neves belsőépítész Volt és nincs című, régi polgári és arisztokrata enteriőröket bemutató könyvében is.
– Mennyire tekinthet be a kulisszák mögé a látogató?
– Kiállításokkal, divateseményekkel és a kollekció bemutatásával indultunk el. Hosszú távon azt szeretnénk, hogy itt üzlettér legyen, kirakatokkal nyitnánk az utca felé, akár egy nagy divatház. A divattervező egykor olyan miliőt teremtett a márka köré, amit szerintem fontos volna a mai korban is megvalósítani. Ezen dolgozunk. A mai világban kisebb manufakturális cégekből nagyon kevés van, ezért szeretnénk erre jobban felhívni a figyelmet.
– A jelenlegi kiállításon Kucsora Márta képzőművész képeit látjuk. Miként köszönnek vissza a művész motívumai a NUBU-kollekción?
– Kucsora Márta műveiből a ruháinkon megjelenő inspiráció saját ötlet, tehát nem a műalkotás reprodukciója. De van olyan művész, akinek az alkotását egy az egyben reprodukáltuk a ruháinkon. A NUBU nagyon kis szériában dolgozik: öt-tíz darabon köszönnek vissza a művek. Maurer Dóra (Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas magyar grafi kus, festő, filmes – a szerk.) munkáiból is készültek pólók, szintén viszonylag kis számban. Azt gondolom, hogy ez a képzőművészeknek is lehetőség, hiszen ezáltal a közönséghez is közelebb kerülnek. Az a tervünk, hogy szélesebb körben elérjük a hazai közönséget itthon, és a nemzetközi nagy márkák elé helyezzük a NUBU-t. Ugyanakkor még egyedibb irányba szeretném vinni a kollekciót, és luxuskategóriában gondolkozni.
– Elsősorban az absztrakt irány inspirálja?
– Nemcsak a konstruktivista művészek felé hajlok, de tény, hogy a NUBU minimalista dizájnú márka. A mai dizájn ezen az úton halad, hozzám ez áll legközelebb. De együttműködtünk olyan szobrásszal is, aki például klasszikus szobortorzókat készített élénk színekben.
– A divattervező is kortárs művész?
– Az a divattervező mindenképpen kortárs alkotó, aki előremutató kollekcióban gondolkozik. Sok divatmárka megtartja a korábbi klasszikus világát és nem nagyon rugaszkodik el attól. Mi folyamatosan alkotunk, hétről hétre cseréljük a kínálatot. Van azonban egy időtálló kollekciónk, ami mindig váza minden kollekciónak. Szeretném megőrizni, hogy ha valaki szeret egy márkában valamit, az évek múlva is elérhető legyen számára.
– A művészek szerint képlékeny és kivételesen bizonytalan korszakot élünk. Hogy látja ezt és hogyan reflektál erre a márka?
– A mostani kort kevésbé karakteres időszaknak látom, párhuzamosan sokféle divatirányzat fut. Korábban markánsabb irányt diktált a trend. Látom, hogy vannak hozzánk hasonló nemzetközi márkák, ám elég kevesen. A globalizmussal eltűnnek a lokális értékek a divatban is. A fast fashion, a tömegtermékek mindenhol jelen vannak, emiatt eltűnnek a lokális, egyedi dolgok.
– 2007-ben, amikor megalapította a márkát, mélyrepülés volt a textilágazatban. Miért alakult ez így?
– Könnyűipar létezett itthon, de a rendszerváltozás után nagyon átalakultak az állami textilipari gyárak, a varrónőképzés pedig jóformán megszűnt. Itthon ma sincs megfelelő után pótlás, ezért ma sem könnyű újraéleszteni az iparágat, hiszen nehéz itthon minőségi ruházati termékeket gyártatni. Külföldre ebben a cégméretben nem lehet kivinni a gyártást , de én nem is vinném ki, mert büszke vagyok arra, hogy ez egy lokális dizájnermárka. Emiatt nehéz is itthon fejlődnie. Hallani arról, hogy most valamelyest újjáéled az egyedi tervezői kör, de sokan tönkremennek, és abba kell hagyniuk. Nekünk is rengeteget kell dolgozni, hogy életképesek maradjunk. A divatmárkák fejlődési útja egyfajta séma szerint alakul, és ezt a sémát itthon nehéz követni, befutni.
– A keleti kultúrák motívumai is ihletforrásai a NUBU-kollekcióknak. Honnan a vonzalma a távoli kultúra iránt?
– Olyan a belső világom, hogy nagyon fontos a harmónia a környezetemben. Sok helyen jártam a világban, de leginkább a keleti országokban éreztem azt az atmoszférát, amit kerestem. Szeretem az ételeiket, vonzódom a japán kultúrához. A minimalizmus, amiben élnek, számomra lenyűgöző. Nincs semmi sem túlbonyolítva, minden egyszerű és esztétikus. Ehhez az esztétikumhoz vonzódom. Az ázsiai emberek nagyon szeretnek öltözködni és nagyon jó stílusban válogatják össze a ruháikat. Rajtuk sokkal inkább érzem azt az egyedi a világot, ami hozzám is közel áll. Vannak olyan tervezők, akik inkább avantgardabb irányzatot építettek fel. Abban hisznek, amiben én is, hogy nem a trendeket kell követni, hanem maradandót, újat kell alkotni.
– A 2021-es tokiói olimpia magyar küldöttségének formaruha-pályázatát a NUBU nyerte meg. Milyen érzés volt, amikor megtudta, hogy a NUBU kollekcióját választották?
– Az eredményhirdetés előtt az index.hu lakossági szavazásán mi kaptuk a legtöbb szavazatot, ettől függetlenül végig izgultunk, hogy ki fogja megnyerni. Kicsit szkeptikus voltam. De a szavazás után nagy remény és eufória volt bennem, hogy mi van, ha mégis megnyerjük? Végül így lett! Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményébe és a genfi Olimpiai Múzeumba is bekerült a kollekció, ami szakmailag nagy elismerést hozott. Minden résztvevő azt mondta, hogy ilyen szép ruhájuk soha nem volt és ez nagyon jólesett, fantasztikus elismerés volt.
A cikk megjelent a Várnegyed 2024/13-14. összevont számában.