2024. 07. 13.
időjárás

A koronavírus-járvány óta az I. kerületben élők közül is egyre többen közlekednek kerékpárral, sok társasházban azonban nincs lehetőség a biciklik megfelelő tárolására. A közterületi biciklitárolók iránti igényt 2021-ben a képviselő-testület is felismerte, támogatta is az ezek kialakítását célzó javaslatot, ám a városvezetés azóta sem lépett a megoldás irányába.

A képviselő-testület a 2021. november 25-i ülésen egyhangúlag fogadta el Molnárka Gábor indítványát, miszerint elsősorban a Tabánban, a Krisztinavárosban és a Vízivárosban 10 darab fedett-nyitott, illetve utóbbi helyszínen egy darab fedett-zárt kerékpártárolót alakítsanak ki. Idén februárban a Momentum politikusa arra tett javaslatot, hogy az önkormányzat pályázzon a főváros által zárt, közterületi kerékpártárolók kialakítására és üzemeltetésére kiírt közösségi költségvetési tenderen.

„Ha nincs hol elhelyezni a kerékpárt, az nagy visszatartó erő sokaknak”

– közölte lapunkkal Molnárka Gábor, aki kiemelte, hogy a mai biciklik ára a 200-300 ezer forintot is elérheti, így szerinte érthető, hogy az emberek még jó közbiztonság mellett sem szívesen hagynák őket csak úgy a közterületen.

„Még nem sikerült végleges helyszínt találni a zárható tárolónak, de nem tervezzük, hogy parkolóhelyet áldozzunk fel miatta”

– mondta a képviselő a Vízivárosba tervezett zárt tárolóról. Azzal kapcsolatban, hogy miért nem valósult meg a mai napig a projekt, így fogalmazott:

„A különböző gyártók termékei nem illettek az I. kerületi műemléki városképbe.”

Londoni fedett és zárható kerékpártároló (forrás - Magyar Kerékpárosklub)
Londoni fedett és zárható kerékpártároló (Forrás: Magyar Kerékpárosklub)

A politikus úgy véli, hogy egy jelképes, egy-kétezer forintos bérleti díjért cserébe a Budavári Kapu, vagy egy külsős cég hatékonyan üzemeltethetné a zárt tárolókat. Szerinte fél, vagy egy évet vehet igénybe a kivitelezés. Egyelőre új biciklitámaszok kihelyezésével és a sérültek javításával szolgálják a növekvő biciklitárolási igényeket.

„Fontos a kerékpározás támogatása és az ehhez tartozó infrastruktúra kiépítése, ezt az összes képviselő így gondolta, éppen ezért szavaztunk meg már 2021-ben 10 millió forintot erre a célra”

– jelentette ki Varga Dániel, aki fideszes színekben indul Molnárka Gábor vetélytársaként. A vízivárosi képviselő februárban nyílt levélben kérte számon V. Naszályi Márta polgármesteren és Molnárka Gáboron a kerékpártárolók hiányát. Mint fogalmazott:

„Szomorúnak tartom, hogy egy kicsi, de rendkívül hasznos projekt a lustaság, nemtörődömség és hozzá nem értés miatt immár három éve csúszik. A képviselő-testület támogatta Molnárka Gábor javaslatát, forrást rendelt hozzá, ám a képviselő úr onnantól kezdve semmilyen érdemi lépést nem tett azért, hogy megvalósuljon a beruházás.”

Varga Dániel a városképet érintő aggályokra így reagált:

„Három évnek elégnek kellett volna lennie arra, hogy megtalálják a megfelelő tárolótípust, ez nem kifogás. Külön érdekes, hogy a kampány elérkeztével egy budapesti pályázatban szereplő kerékpártároló viszont már megfelelne.”

A politikus szerint ebben az ügyben is felelősség terheli a polgármestert:

„V. Naszályi Márta és a hivatala rendszeresen nem hajtja végre a képviselő-testület döntéseit, hiába szabunk határidőket, és ezeket hiába hosszabbítjuk meg, rengeteg fejlesztés egyszerűen elakad, mert polgármester asszony a kerületi problémák megoldása helyett inkább az országos politikával foglalkozik.”

A 2023-ban telepített kispesti bringaboxok (Forrás: Facebook)
A 2023-ban telepített kispesti bringaboxok (Forrás: Facebook)

Varga Dániel külön pikánsnak nevezte ezt egy olyan projekt esetében, amelyet pont a V. Naszályi Mártát támogató egyik párt képviselője terjesztett elő:

„Úgy látszik, ez sem jelent garanciát arra, hogy akár még a kisebb fejlesztések is megvalósuljanak. Jól látszik az is, hogy a polgármester az őt támogató pártok képviselőivel sem tud és akar együtt dolgozni.”

 

NEM KIZÁRT A ZÁRHATÓ TÁROLÓ

A zárható kerékpártárolókkal kapcsolatban a Magyar Kerékpárosklubot is megkerestük. A szervezet bel-budai részlegét vezető Biczók Péter közlekedésmérnök szerint az I. kerületi városképbe azok a kisebb méretű tárolók illeszkednének jól, amelyek legfeljebb egy gép járműnyi parkolóhelyet foglalnak el. Kiemelte, hogy ezekben rollerek és babakocsik is tarthatók. A szakember, brüsszeli és londoni példák mentén minden olyan társasház elé telepíthetőnek gondol zárt tárolókat, ahol legalább öt-hat lakó kérvényezi, illetve nagyjából havi 4000 forint/kerékpár összeggel hajlandó finanszírozni ezek fenntartását. Szerinte ideális esetben lakóházanként akár 20-30 ember biciklitárolását is megoldhatnák így. Biczók Péter szerint ahhoz, hogy egy ilyen koncepció érvényesülhessen, az önkormányzat aktív támogatása és a közterület-használat megkönnyítése is szükséges.

(A cikk megjelent a Várnegyed., 2024. 05. számában)

bannerhely
© minden jog fenntartva - várnegyed magazin 2024