2024. 09. 10.
időjárás

2020 júniusában és júliusban a Várnegyed hasábjain két, hosszú cikk is szólt a „Mi Batyink – tervezzük újra közösen” című önkormányzati rendezvénysorozatról. A kezdeményezés a „közösségi tervezés mintaprojektjének” szánta a Batthyány tér újrafogalmazását. Utánanéztünk, hogy az akkori polgármesteri ígéretekből, illetve alakossági tervekből mennyi valósult meg.

A Batthyány tér élhetőbbé tétele a helyiek régi vágya. Az önkormányzat még az előző vezetés alatt, 2013–14-ben, a közlekedési csomópont jelleget kényszerűen megőrizve, egy 86 millió forintos, saját erőforrásból finanszírozott „ráncfelvarrást” hajtott végre a téren, amelynek keretében a szervizutakkal határolt területen többek között 1000 négyzetméter zöldfelületet újítottak meg, felújították az utcabútorokat, rendbe tették a közvilágítást és téglahatású díszburkolatot fektettek le.

A Batthyány tér felújításának 2019 előtti tervei
A Batthyány tér felújításának 2019 előtti tervei

A tér jórészt ennek a munkának köszönheti a mostani arculatát. Ezt követően a 2016-os TÉR-KÖZ pályázaton a kerület 270 millió forintot nyert a teljes körű felújítás tervezési és kivitelezési munkáira a fővárostól. Ennek keretében egységes gyalogos tereket álmodtak, a buszokat kisebb területre szorították volna vissza, a Szent Anna-templom előtt megszüntették volna az autóforgalmat, a barokk épületeket pedig kiszabadították volna az előttük húzódó „árokból”. Ezekből a tervekből 2019 után végül semmi sem lett.

Zsákutcás tervezés

A V. Naszályi Mártáék kezdeményezésére indult közösségi tervezés online ötletpályázata 2020. június 15-én zárult le. Erre elvileg 16 pályamű érkezett, amelyekből június 27-én rendezett kiállítást a Partizan Architecture, ám a végeredménynek semmiféle, nyilvánosan fellelhető nyoma nem maradt. Emellett a teret használó érdeklődők június 21-éig kérdőíven jelezhették az igényeiket. Ezzel a lehetőséggel nagyjából 200-an éltek, összességében pedig mintegy 400 érdeklődő nyilvánított véleményt.

Batthyány tér
A Batthyány tér napjainkban

A projekttel kapcsolatban akkor így nyilatkozott Marikovszky Andrea, az I. kerületi önkormányzat részvételidemokrácia-referense:

„A kérdőívek elemzéséből és a Mi Batyink rendezvény sorozaton elhangzottakból lesz majd egy részletes tanulmányunk is, amit várhatóan egy hónapon belül publikálunk.”

A tanulmány azóta sem készült el, már a referensnek is hűlt helye van, és annak ellenére, hogy 2022-ben, nagyjából 150 millió forintért – kerületi és TÉR-KÖZ forrásból – ismét hozzányúltak a térhez, a végeredmény igencsak elmaradt az ígéretektől.

Batthyány tér

Ennek a fele sem megoldás

Bár a koncepcióból sok minden nem valósult meg, a problémákat és az igényeket viszonylag jól feltérképezte a városvezetés. Az akkori nyilatkozatokból kitűnik, hogy a tér használói elsősorban a gyalogosbarát park jelleget, az egységes arculatot, valamint a funkciót hiányolják a Batthyányról. Utóbbira a hétvégi piac lehetőségének megteremtése lett volna jó megoldás, azonban ennek még az alapjait sem sikerült létrehozni.

Batthyány tér

A buszvégállomás és busztároló „visszaszorítása” is az elvárások között szerepelt, ami csak részben sikerült elérni: a nyugati (a vásárcsarnok előtti) szervizút lezárásával ugyan sikerült megtörni a tér teljes buszos körbejárhatóságát, de az északi és déli utak továbbra is akadályozzák az egységes felület létrehozását, és többek között a piactér kialakításától is elveszik a helyet. Felmerült a metró üvegépületének elbontása is, ami kinyitná a tér panorámáját a Parlamentre; lett volna igény a tér barokk épületeinek vizuális „kiszabadítására” is; de nyilvános vécét is szívesen láttak volna az itt élők.

Batthyány tér

V. Naszályi Márta akkor még a hajléktalansággal járó közbiztonsági és köztisztasági problémák felszámolását is fontosnak tartotta, ám azóta nem hogy megnyerni, de elindítani se nagyon sikerült ezt a harcot. Ugyanígy a zöldfelületek is megújításért kiáltanak, ahogy az idő nagy részében a tér karbantartására szánt emberi és anyagi erőforrások is hiányoznak. A leglátványosabb dolog, ami a térrel történt, az a nyugati szervízút lezárása volt, ahová hat, nagy kiterjedésű magas ágyásban telepítettek növényeket, illetve új utcabútorok is kikerültek a térre, ám a kialakítás meglehetősen felemásra sikerült. Egyrészt a virágágyások nem illeszkednek jól a térszerkezetbe, nem teljesen igazodnak a gyalogos közlekedési irányokhoz, ráadásul az egykori úttest felületét valamiért nem hozták szintbe a járdaszinttel, ami az akadálymentesítést is csak részlegessé tette.

Batthyány tér

A kerekesszékkel és babakocsival közlekedők továbbra is a központi gyalogos tengelyre kényszerülnek, hiszen a színes csíkokkal felfestett területek többsége nem nyújt számukra komfortos közlekedési opciót. Az egykori szervizút melletti járdaszigettel nem nagyon sikerült mit kezdeni, ott még a burkolat is maradt sima aszfalt, a templom előtti járdán húzódó korlátsor pedig maradt a régi. Emellett a téren kallódnak olyan padok is, amelyekhez utoljára 2014-ben nyúltak hozzá.

Kifogáshalmaz

Miközben V. Naszályi Márta és Karácsony Gergely főpolgármester nemrég jelentették be a Clark Ádám tér újabb átalakítását, a Batthyány tér teljes körű felújítása látványosan lekerült a napirendről. Az I. kerület vezetője ezt részben a HÉV-állomás kilátásba helyezett felújításával, illetve a covid-járvánnyal és a kormányzati megszorításokkal indokolta, ám a magyarázat több szempontból sántít.

Batthyány tér

Egyrészt a tömegközlekedési infrastruktúra felújításának tervét bizonytalan időre elnapolták, ami lehetőséget adna arra, hogy a munkálatokat összehangolják az Építési és Közlekedési Minisztériummal, ám ennek egyelőre semmi jele nincs. Másrészt az jelenlegi kerületi vezetés nagyságrendileg 11 milliárd forintos tartalékkal vette át az önkormányzatot 2019-ben, ami a KÖZ-TÉR pályázatos forrásokkal együtt elegendő anyagi kapaszkodót kellett volna jelentsen egy ilyen beruházáshoz.

(A cikk megjelent a Várnegyed., 2024., 05. számában)

(Fotók: Tari Tamás)

bannerhely

Kapcsolódó cikkek

© minden jog fenntartva - várnegyed magazin 2024