2025. 06. 14.
időjárás

Négy jegyző váltotta egymást Budaváron az előző önkormányzati ciklus öt éve alatt. Sölch Gellért, az I. kerület október 10-én hivatalba lépett új jegyzője lapunknak adott interjújában azt mondta, korábban valóban nagy volt a fluktuáció, céljuk ezért a stabil és hatékony működés kialakítása. Megkezdődött a hivatal átvilágítása, amelynek során az elmúlt ciklus döntéseinek a jogszerűségét is áttekintik. Az új jegyző ígéri, hogy a hivatalon belüli felelősségi rendszert is világossá és egyértelművé teszik.

Nagyon nehéz helyzetben lévő hivatal vezetését vettem át október 10-től. Azért adtam be a pályázatom, mert úgy gondoltam, hogy Budavár valóban az első: az itt élőknek és a kerületért dolgozóknak is a legfontosabb, hogy magas szintű munkát végezzen a Polgármesteri Hivatal, amely az országban a legnagyobb történelmi hagyományokkal bír – nyilatkozta a Várnegyednek Sölch Gellért jegyző. Hozzátette: kiszámítható és következetes munkára lesz szükség, „eddigi pályafutásom és szakmai tapasztalataim alapján szeretném új pályára állítani a hivatalt”. A legfontosabb célnak azt nevezte, hogy a hivatal megfeleljen az első kerületi lakók és a hivatalnál ügyet intézők jogosan magas elvárásainak. „Lesz munkánk bőven, de ezen érdemes dolgozni” – tette hozzá.

Dr. Sölch Gellért
Dr. Sölch Gellért

Sölch Gellért kitért rá, hogy korábban valóban nagy volt a fluktuáció, hiszen az elmúlt ciklusban négy jegyző is váltotta egymást a hivatal élén. Ennek ellenére sok olyan munkatárs dolgozik, akik a háttérben minden megtettek, hogy a vezetési nehézségek ellenére a lakosság ebből minél kevesebbet érezzen. „Célunk a stabil és a hatékony működés kialakítása. Sok kiváló kollégával találkoztam, akiknek szívügye a kerület.” A jegyző szerint szükség van a polgármesteri hivatal átszervezésére, a struktúra megerősítésére és új munkatársakra is. A Budavári Polgármesteri Hivatal létszáma jelenleg mintegy 130 fő. Az új városvezetés számára az átadás-átvétel során kiderült, számos vezető pozíció váratlanul megürült: a gazdasági vezető az utolsó pillanatban távozott, valamint elment a városüzemeltetési és a költségvetési iroda vezetője is. „Kulcspozícióban lévő személyek is távoztak, akiknek hivatali munkája nélkülözhetetlen. Az elmúlt hónap legfontosabb döntései éppen arról szóltak, hogy ezeket a helyzeteket kezeljük.” A hivatal átvilágítása megkezdődött, ennek során áttekintik a működést, a feladat- és hatásköröket, valamint az elmúlt ciklus döntéseinek a jogszerűségét. „A hivatal akkor tud a jövőben jól dolgozni, ha levonja a korábbi hibákból, téves, esetlegesen jogsértő döntésekből a követeztetéseket. Ez a munka még zajlik, az átvilágítási folyamatot az év végéig szeretnénk lezárni.” A jegyző meglepőnek nevezte, hogy bár már 2019 előtt a hivatal számára rendelkezésre állt egy szoftveres szerződéstár, azt nem működtette senki, így nem volt digitálisan követhető, hogy milyen élő szerződései voltak Budavárnak. Ez számos nehézséget okozott az átadás-átvétel során – mondta.

Dr. Sölch Gellért

Első lépésben egy elkötelezett és a kerületiekért tettrekész vezetői csapat összeállítására van szükség, ezután következik a struktúra áttekintése, az új belső szabályok lefektetése. A jegyző szerint az összes hivatali szabályzatot elkezdték áttekinteni, amelyek között sok a hiányos, amelyet évek óta nem aktualizáltak, ezeket pótolni fogják. „A hivatalon belüli felelősségi rendszert világossá és egyértelművé tesszük. Ha egy munkának egy meghatározott felelőse van, az sokkal könnyebben követhető, átlátható.” Ezt követi az új ügyfélszolgálati rendszer kialakítása, ami még hatékonyabban tudja az önkormányzathoz és a hivatalhoz érkező lakossági megkereséseket kezelni. Ennek érdekében informatikai fejlesztéseket is végrehajtanak, korábban ugyanis nem volt egységes koncepció, sokféle digitális megoldást próbált használni a hivatal. A jövő évben jelentős változást jelenthet, hogy Budavár jobban kitudja használni az állami digitális szolgáltatásokat, az úgynevezett ASP-rendszert. Eddig ezt csak az adórendszerhez kapcsolódva vették igénybe, sem az iktatás, sem a gazdálkodás terén nem használták.

Dr. Sölch Gellért

Sölch Gellért hozzátette: annak érdekében, hogy Budavár mintaönkormányzatként szolgálhasson, innovatív megoldásokra is törekszenek. Gyakornoki programot is indítanak, hogy a diákok bepillantást nyerhessenek az önkormányzat munkájába, és utánpótlást jelenthessenek a helyi közigazgatásnak. Hangsúlyozta, stabil és kiszámítható életpályát szeretnének kínálni az itt dolgozó kollégáknak.

Dr. Sölch Gellért

Azzal kapcsolatban, hogy az előző ciklusban sokszor alapvető adatokat, információkat nem adott ki a hivatal a polgári oldal képviselőinek, Sölch Gellért azt mondta: a közérdekű adatok megismerhetőek, „a hivatal munkatársaitól senki nem várhatja, hogy azon mesterkedjenek, ezeket hogyan lehet eltitkolni.”

(A cikk megjelent a Várnegyed 2024/20. számában, fotók: Vadnai Szabolcs)

bannerhely

Kapcsolódó cikkek

© minden jog fenntartva - várnegyed magazin 2025