Sikló-beruházás: most akkor vége lesz a gellérthegyi buszáradatnak vagy sem?
A Gellérthegyi Lakók Érdekvédelmi Egyesülete a Gellért-hegyre tervezett sikló ügyéről szervezett lakossági fórumot január 17-én, de a szakembereket felvonultató találkozó egyre inkább buszos fórummá vált, lévén hogy a sikló terve és a busszal érkező turistatömeg kérdése eleve elválaszthatatlan egymástól.
A sikló ötletének történetébe Erő Zoltán, Budapest főépítésze vágott bele, aki a múlt és a jelen városrészt érintő közlekedési és életminőségi problémáiról, illetve azok lehetséges megoldásairól is szót ejtett.
„A Gellért-hegyi siklóról összességében vegyes a véleményem” – közölte, hozzátéve, hogy a már száz éve a köztudatban élő koncepció legnyilvánvalóbb előnye az lenne, hogy úgy juttatna fel embereket a Budapest legszebb panorámáját nyújtó területre, hogy sem füsttel, sem zajjal nem zavarná az ott élőket, illetve nem terhelné a környezetet. A nehézségekkel kapcsolatban ugyanakkor hangsúlyozta: „Elsősorban azért van szükség a siklóra, mert szeretnénk kiváltani a turistabusz-áradatot. A tervezett fejlesztés leggyengébb pontjának ugyanakkor a leendő sikló alsó végállomását nevezte, mivel ott hiányzik az odaérkező buszokat elhelyező, kiszolgáló infrastruktúra.
Erő Zoltán szerint jelenleg nincs megnyugtató megoldás, mivel „senki sem akar a Tabánban egy nagy, egybefüggő buszparkolót” létesíteni.
Walton Imre építész, a Gellérthegyi Sikló Kft. vezetője is hozzászólt a témához, ő azt hangsúlyozta, hogy nem lehet minden problémát egy beruházással egyszerre megoldani: „A sikló azt garantálná, hogy legalább a Gellért-hegyre nem mennek majd fel a turistabuszok. Ez egy, de annál lényegesebb lépés.”
Konzultálhat az önkormányzat
V. Naszályi Márta polgármester hozzászólásában arról beszélt, hogy a buszkérdés komplex probléma, amely komplex megoldásokat kíván. Elmondta, hogy ő fővárosi szinten is a turisztikai stratégia átalakítására törekedett, de szerinte a kormány és az I. kerületi fideszes képviselők ellenállásán megtört a turistabuszok közlekedését célzó reformkísérlet. Arról is beszélt, hogy sok szempontot kell figyelembe venni a helyzet rendezéséhez, de nem zárkózott el attól, hogy az önkormányzat a jövőben konzultációt folytasson a gellérthegyiekkel a buszkérdést illetően.
Messziről jött ember buszozzon úgy, ahogy akar
Csárdi Antal országgyűlési képviselő szintén kifejtette az álláspontját a témában. Szerinte elsősorban a helyiek számára épül egy város, nem a turistáknak, ezért mindig, mindenben a helyiek érdekeit kell figyelembe venni. Mint fogalmazott, ő nem hisz a hosszú távú megoldásokban, a piac rövid időn belül minden változáshoz alkalmazkodik, ezért egy azonnali, radikális turistabusz-korlátozást vezetne be a városrészben. Szerinte ettől nem omlana össze az iparág, a cégek pedig idomulnának az új helyzethez. A fórumot szervező Szabadházy András a Gellérthegyi Lakók Érdekvédelmi Egyesülete részéről leszögezte: ha nem születik érdemi megoldás az egyre romló állapotokra, akkor polgári engedetlenséggel is készek fellépni a buszáradat ellen.
A sikló ügyéről nem ez volt az első lakossági konzultáció. 2023 decemberében Walton Imre már bemutatta a terveket, akkor a fideszes Böröcz László miniszteri biztos úgy nyilatkozott, hogy a turistabuszok megfelelő kiváltója, alternatívája lehet a sikló, amely modern és zöld alternatívát kínál a turisták szállítására. „A projekt rendelkezik a szükséges engedélyekkel, ennek ellenére a Fővárosi Önkormányzat érthetetlen vétója miatt még nem indulhat el a beruházás. Elkötelezett vagyok a káros és környezetszennyező buszkáosz felszámolásában és hiszek a modern és zöld megoldásokban” – írta akkor Facebook-bejegyzésében.
Nyitókép: KÖZTI / Bozsó Barna