2025. 04. 30.
időjárás

Január 16-tól megszűnt a már jól ismert Ügyfélkapu, helyébe az Ügyfélkapu+ lép illetve lépett, illetve ezentúl a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás is használható. A kormányablakok jelentős ügyfélterhelésnek voltak kitéve január elején, ugyanis rengetegen személyesen kértek segítséget az áttéréshez. Az átállás fő problémája főleg az idősebb korosztálynál jelentkezett, mivel sokan csak régi, nyomógombos telefont használnak, amely nem támogatja a kétfaktoros azonosítást. Hallottunk viszont olyanról is, aki épp az átállás miatt ruházott be okoseszközre. Azt, hogy mekkora volt a gond, a Google-kereső is visszaigazolta, mert az első lehetőségek között ugrott fel a keresőmezőben, hogy Ügyfélkapu+ okostelefon nélkül. Sovány vigasz, hogy ha ezt választottuk, akkor is internettel rendelkező számítógép előtti intézkedésre van, illetve volt szükség, és ezt egy átlagember nem könnyen tudta végigvinni. Fontos tudni, hogy az EESZT-hez való hozzáférés (így a szakrendelésre való bejelentkezés lehetősége) is értelemszerűen megszűnik, ha nem váltunk legalább Ügyfélkapu+-ra. Aki viszont nem váltott időben, és egészségügyi szakrendelésre kell jelentkeznie, annak személyesen kell elmennie és ott időpontot kérnie. Ha Önnek is gondja akad az Ügyfélkapu+-szal vagy a DÁP-pal, vagy lemaradt az átállásról, forduljon bizalommal a Budavári Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központhoz, az idősklubok gondozói készséggel állnak rendelkezésre. Az Ügyfélkapu+-regisztrációhoz a következők szükségesek: Ügyfélkapu-regisztráció, ahová felhasználónévvel és jelszóval szoktunk belépni; valamilyen okoseszköz és egy hitelesítő alkalmazás. A kétfaktoros hitelesítéssel már nagy eséllyel találkoztunk máshol is, például amikor egy-egy online fizetést, tranzakciót kell a mobilbankunk segítségével megerősíteni. Viszont, ha ezt a feladatsort nem végeztük el időben, tehát a rendszer január 16-i átállásáig, akkor sajnos elveszítjük eddigi, meglévő ügyfélkapus regisztrációnkat, és az újra-regisztrálásért személyesen kell befáradnunk egy közeli Kormányablakba. Itt a személyi igazolvány és lakcímkártya felmutatása után intézkedhetünk. A tervek szerint az Ügyfélkapu+ rendszere 2025. december 31-ig fog működni, utána teljes egészében a DÁP veszi át a szerepet az online állampolgári ügyintézésben.

(A cikk megjelent a Várnegyed 2025/1. számában)

bannerhely
© minden jog fenntartva - várnegyed magazin 2025