Polgári engedetlenség jöhet a turistabuszok ellen?
Felfokozott hangulatú kommentháború alakult ki a Gellérthegyi Lakók Érdekvédelmi Egyesülete (GLÉE) Facebook-csoportjában, miután a helyi civilek vezetője, Szabadházy András ismét felvetette a hegyre érkező turistabuszok ügyét. A polgári engedetlenséget is kilátásba helyező egyesület egyértelmű választ kért V. Naszályi Márta polgármestertől a probléma megoldására. A vitában megszólalt Böröcz László, a Fidesz polgármesterjelöltje is.
Az online felületen több, a buszok helytelen közlekedésével kapcsolatos bejegyzés is olvasható. Ezek szerint az elakadt, eltévedt turistabuszok látványa napi jelenség a Citadella felé vezető utakon. A helyi civilek attól tartanak, hogy ha megnyílik az átépített Citadella, ez a jelenség meg fog sokszorozódni.
V. Naszályi Márta polgármester csak vázlatosan válaszolt: ő védett övezetet és applikációval támogatott turistabusz-irányítási koncepciót készített elő, de a kerületi Fidesz akadályozza ennek a végrehajtását. Szabadházy és az egyesület több tagja is felvetette annak a lehetőségét, hogy az úttesten piknikezve, illetve a buszok behajtását tiltó forgalmi jeleket polgári engedetlenség keretében felfestve fognak tiltakozni az életminőségüket veszélyeztető buszforgalom ellen, ha rövid úton nem születik valami megoldás.
A Facebook-csoportban Böröcz László, a Fidesz polgármesterjelöltje is reagált. Szerinte a Gellért-hegyi sikló, valamint a kisebb, elektromos járművek valós alternatívát jelenthetnek a nagy buszok kiváltására. Mint írta, ha június 9-én felhatalmazást kapnak a választóktól, szakemberek bevonásával több alternatív megoldást is kidolgoznak év végéig.
A polgári oldal álláspontja a kérdésben egyébként világos: a kerületben teljes tiltás vonatkozna a turistabuszokra. A polgármesteri megoldási javaslatról annyi tudható, hogy online módon előzetesen időpontra regisztrálnának a turista buszok. Díjfizetés után idegenvezetővel hajthatnának be a védett övezetbe. Ahogy egy már korábban nyilvánosságra került koncepciószövegből kitűnik, ezzel két probléma van a gellérthegyiek szempontjából: a megoldás a Budai Várra és a Palota úton, a Dózsa György szobornál és a Mészáros utca mentén található ötven parkolóhelyre vonatkozik, illetve mérések szerint az előzetes regisztráció napi több száz buszt jelentene a Várban és a Gellérthegyen.
(A cikk megjelent a Várnegyed 2024/8. számában; fotó: Facebook)
A Várhegyen is elég a buszokból
Május 29-én a polgári oldal politikusai és szimpatizánsai a Palota úti turistabusz-parkolónál tiltakoztak a nagy méretű gépjárművek áradata ellen.
„Évek óta harcolok a nagy turistabuszok teljes kiszorításáért, de V. Naszályi Márta és kézivezérelt közterület-felügyelői a buszkáoszban érdekeltek. Nyíltan hirdetik, hogy egy applikáción keresztül akár napi 350 buszt engednének behajtani a Hunyadi János útra és felszámolnák a szigorú büntetéseket is” – fogalmazott Facebook-bejegyzésében Varga Dániel, rámutatva, hogy a Víziváros lakóinak is komoly kellemetlenséget okoz a jelenlegi helyzet.
Böröcz László polgármesterjelölt azt kifogásolta, hogy „V. Naszályi Márta és a baloldali városvezetés nem lép fel az illegálisan behajtó buszokkal szemben. Ők a buszlobbit képviselik az I. kerületben, és nem az I. kerületi polgárokat a buszlobbival szemben”.
Szerinte a jelenlegi polgármester miatt „évente 3 milliárd forint bevételtől esik el a kerület, elviselhetetlen a zaj, a szabálytalanságok mindennaposak”.
A szabálytalankodó buszosoknak láthatóan nem tetszett, hogy a helyiek kinyilvánították a nemtetszésüket, és lökdösődésig fajuló szóváltásba keveredtek a tüntetőkkel. Varga Dániel az alábbi videót osztotta meg az esetről: