A gellérthegyi sikló ügye újabb fordulóponthoz érkezett, számolt be róla az Index. A Kúria decemberben helybenhagyta a projekt környezetvédelmi engedélyét, és új eljárásra kötelezte az elsőfokú bíróságot. Ezzel a több mint két évtizedes múltra visszatekintő beruházás közelebb került a megvalósuláshoz. A projektet az I. kerületi lakók túlnyomó többsége támogatja a polgári oldal által 2023-ban folytatott konzultáció alapján.
Az engedély kritikus lépés a sikló megépítéséhez, amelynek célja, hogy a Gellért-hegy turisztikai terhelését zöld és fenntartható megoldással csökkentse. A sikló nemcsak környezetkímélő működése miatt fontos, hanem mert kiváltaná a hegyet jelenleg elárasztó turistabuszokat.
A kerület és a Főváros szabályozási tervei 1996 óta kijelölték a sikló nyomvonalát, s 2004-től a Főváros 25 százalékos tulajdonrészével létrejött projektcég dolgozott a megvalósításon. Később az I. kerület is belépett a vállalkozásba. Bár 2020-ban kormányrendelet is támogatta a siklót, a jelenlegi fővárosi vezetés megkísérelte ellehetetleníteni a beruházást, elállva a szerződéstől. A projektcég bírósági úton megtámadta ezt az elállást, a Kúria pedig 2025 januárjában tárgyalja az ügyet.
Az I. kerületben lakók évek óta panaszkodnak a turistabuszok okozta forgalomra és környezetszennyezésre. A helyi lakók szerint a sikló az egyik érdemi alternatíva, amely megoldást nyújthat. Böröcz László polgármester korábban ismertette, hogy a 2023-as kerületi konzultáció során a lakosság 90 százaléka helyeselte a turistabuszok behajtásának szigorítását, és támogatta a Sikló megépítését. Szerinte a Főváros „érthetetlen módon blokkolja a beruházást”, amelynek a kiviteli tervei már készen állnak.
A projekt támogatói szerint a Gellért-hegyen a jelenlegi közlekedési káosz fenntarthatatlan. Szabadházy András, a Gellérthegyi Lakók Érdekvédelmi Egyesületének vezetője többször is kijelentette: ha nem történik változás, a lakók polgári engedetlenséggel fognak tiltakozni. A sikló mellett szól az is, hogy hosszú távon jelentős bevételt hozhatna az üzemeltetőnek.
Nyitókép: KÖZTI/Bozsó Barna