2025. 04. 19.
időjárás

A hetvenes évek szűk levegőjéből egy még fojtottabb atmoszférájú világba ment képzőművészetet tanulni: Prágát választotta a Képzőművészeti Főiskola túljelentkezése miatt. Lelkében és alkotásaiban máig meghatározóak maradtak azok a hatások amik idegenben érték. Luzsicza Árpád grafikusművész a Batthyány utcai műteremlakásában fogadott minket, festményei, grafikái és szobrai, sajátos „tájai” között.

Néhol még az eredeti színes üvegeket őrző, gyönyörű szecessziós műteremlakásában találkoztunk Luzsicza Árpád grafikussal, aki a nyolcvanas évek óta él az első kerületben. Hatalmas, félig becsomagolt festmények és grafikák mindenütt, egy minimalista formavilágú alkotó világába csöppenünk: élénk színű, játékos és ironikus műalkotásainak kavalkádja, visszatérő színes alakzatok, emlékdarabok veszik körül.

Egy kocka alakú fa szobrot tesz elénk az asztalra, mint mondja, ez ő maga, jellegzetes szakálla szürke kis pontokkal kirakva, sehol egy arcvonás. Bár megállapítjuk, hogy nem tűnik szögletes típusnak, mégis valahogy a művész személyisége benne van ebben a figurában.

Luzsicza Árpád és az önarckép

Luzsicza Árpád: „Ez én vagyok!” Fotó: Tóth Tibor

Arról beszél, hogy nem is lehetett volna más útja, mint a képzőművészet felé elindulni, hiszen műteremben nőtt fel. Édesapja Luzsicza Lajos festőművész, grafikus, édesanyja Jaszenovics Ágnes rajztanár volt. „Bennem volt a vágy és a lehetőség az alkotásra” – fogalmazott. Noha a kertészetin kezdte, eleinte pedig szobrász szeretett volna lenni, végül grafikusként végzett. „A művészeti ágakat nem lehet szétválasztani, párhuzamosan jelen van a munkáimban” – mondja.

Kamaszként az I. kerületben csatangoltak barátaival, amikor belebotlott a Széll Kálmán téri kalefosokba, az 1960-as évek végén és a hetvenes évek elején a Fekete Holló kisvendéglő volt a törzshelye. Innen ismerte az egész várbéli fiatal társaságot, akik között több zenész és képzőművész is megfordult. „Abban az időben az ipar- és képzőművészeti felvételi úgy nézett ki, hogy egyedül a fővárosban volt felsőfokú oktatás és mindössze néhány tucat embert vettek fel a mintegy nyolcszáz jelentkezőből. A Fő utcai rajzkörbe összeverődtünk, minden évben 2-3 embert onnan is felvettek. Ott hallottunk a lehetőségről, hogy akiknek nem sikerül a felvételi, az a szocialista országok valamelyik akadémiájába közvetlenül is felvételizhet. Akadt, aki Berlinbe, Drezdába, Varsóba ment, én a Prágai Képzőművészeti Akadémiára jelentkeztem, mert akkor már turistaként minden évben jártam oda. Azt kell mondanom, sokkal jobbak voltunk, mint a helyiek, így elsőre felvettek. Állami vonalon is lehetett felvételizni, azonban az kicsit bonyolultabban ment. Még az útlevelet is megtarthattuk, ami akkoriban nagy dolognak számított” – idézte fel emlékeit lapunknak a művész.

A Luzsicza családnév szláv gyökerű, régi magyar vezeték név, érdekesség, hogy a művész a Károly-híd mellett, a Lužického semináře utcában lakott fiatalon Prágában. A zárt, felülről irányított hazai kulturális közegből kiszakadva, sokkal keményebb rendszerbe csöppent a hetvenes évek végén. Kezdve azzal, hogy egy évre katonának vitték akkortájt a fiatalokat, mindenkinek rövid haja volt. „Szokatlan volt ez nekem, mert akkor már hosszú hajam volt, de minket külföldieket nem zavartak a sörözőkben a rend fenntartói. Lépcsőházakban, sportcsarnok hátsó részén szerveztünk kiállításokat.

Batthyány utcai műterem

A Batthyány utcai műteremlakás

Két óra múlva megérkezett a rendőrség, és szaladnunk kellett a helyszínről a képekkel együtt. El sem tudjuk képzelni, hogy micsoda diktatúra volt a cseheknél. Itthon a politika nem zavart be annyira akkor már a művészeti oktatásba, szabadabb teret adott a művészeti törekvéseknek. A prágai egyetemen a tanárok teljesen mellettünk álltak: ha a valakinek meggyűlt a baja a rendőrséggel, azért biztosan kiálltak az oktatók. Minden védelmet meg kaptunk az iskolától, az alkotás és a műterem pedig egy külön sziget volt. Szürke, poros utcák között jártunk és bementünk a kapualjba, ott volt az élet, és a sörözés” – mesélt a prágai élményeiről Luzsicza Árpád.

Érdekes megfigyelni, hogy ez az ottani „túlfegyelmezett” légkör mennyire táplálta a benne élő gyermeki naivitást, a kissé kedélyeskedő, ironikus, felszabadult képek alkotását.

„Talán azóta is bennem van a cseh hatás. Ezt nem tagadom” – ismerte be.

Hazatérve a nyolcvanas években a Fiatal Művészek Klubjában több kiállítást szervezett cseh kortársaknak, akiknek tiltott volt a nyugat, és felszabadító volt itt kiállítani, mert Budapesten úgy érezték, nyugatra érkeztek. Előkerül egy plakát a Bástya galéria szabadtéri tárlatából, amit 1983 rekkenő hőségben a Halászbástyánál rendeztek meg.

A Várban rendezett kiállítás terv

A nyolcvanas évek kiállítása a Várban rajzon  Fotó:Tóth Tibor

A Szent István szobor körüli kiállítás egy performansszal párosult: kádba helyezett hal volt a paravánok között kiállítva, amit vörös lécekkel fedett le az alkotó. „Egy korabeli cikkben úgy írtak róla, hogy szép, de nem ide való, hanem olyan helyre, ahol kevesebb ember láthatja. A nyolcvanas években egyébként nagyon elterjedtek voltak a performanszok. Leültem a kád végébe, bedobtam pár márkát, a turisták pedig utánozni kezdtek. A Bem Rockparthoz tartozott ez a kiállítás-sorozat, ők szervezték a május elsejei nagy koncerteket is a Tabánban” – mesélte. A Kex együttes legendás énekesével, Baksa-Soós Jánossal együtt járt a Rákóczi Ferenc Gimnáziumba, kezdetben haverja, majd testvérének, Luzsicza Ágnesnek a férje lett az underground zenei élet meghatározó alakja. „Baksa-Soós János megjelenése valóban szúrta a hatalom szemét. Egy alkalommal a Bimbó úton egy katonai dzsip üldözte, felszaladt a járdára és alig tudtak elugrani előle. Ma már nehéz a fiataloknak elmagyarázni, mennyire más világ volt akkor, akadt példa arra, hogy egyedül mentem az utcán és a rendőr belenyírt a hajamba” – hozott abszurd példát a szocialista hatalom működéséről a művész. Luzsicza Árpád a Vizivárosban egyébként ugyanúgy otthon van, mint Prágában vagy Óbudaváron a vidéki házában.

Képi világában az úton lét ugyanolyan fontos elem, mint a való életében. Ezen az úton sok-sok visszatérő motívum, emlékdarabka tűnik fel újra és újra. Fák és villanyoszlopok, felhők és szélmalmok, gyárkémények és létrák, nem ritkán égig érő lajtorják. A létra minta gyakori alkalmazásának elsősorban szimbolikus jelentése van, összefüggésben a képenként változó jelrendszerekkel, de méreteivel és színeivel az alkotás értelmezését is segíti.

Az égig érő lajtorja

Stilizált tájai behatárolhatatlanok, gondolattöredékek, amelyeket az emlékek építenek és emelnek ki, tesznek egyes részleteiben hangsúlyosabbakká, néhol akár a képkeretből is kiszabadulva.

Idén a Grafikusművészek Szövetsége januári kiállításain kívül több országos kollektív kiállításon tervez részt venni, így a szegedi Nyári Tárlaton, a Szobrász Biennálén, és lányával, Luzsicza Fannival is lesz egy közös kiállítása nyáron az erdélyi Gyergyószentmiklóson.

Fotók: Tóth Tibor

(A cikk megjelent a Várnegyed 2025/5. számában)

bannerhely
© minden jog fenntartva - várnegyed magazin 2025